besmelah
daftar

برنامه‌ها و مزایا

 

هر مجموعه منظم و منسجمی، نیازمند برنامه ریزی در راستای نیل به اهداف خویش است. مدرسه تخصصی فقه امام رضا علیه السلام نیز برای رسیدن به آنچه در بیان ضرورت تحصیل تخصصی فقه گذشت، برنامه هایی تدارک دیده است که به اهم آنان اشاره می شود:

۱. بهره مندی از محضر اساتید ممتاز و برجسته: یکی از ویژگی های مدارس تخصصی، عمیق خوانی دروس است. بدیهی است که این امر بدون بهره گیری از محضر اساتید توانمند و برجسته میسّر نخواهد شد. مدرسه تخصصی فقه امام رضا علیه السلام با درک این مهم، اهتمام ویژه ای در ناحیه جذب اساتید به کار بسته و با حساسیت خاصی سعی نموده است که از اساتید برتر حوزه علمیه قم و شیراز دعوت به همکاری نماید.

۲. تدریس دروس به صورت تخصصی: مراد از تدریس تخصصی دروس، توجه به لایه های عمیق و پنهان متن و فهم دقیق مطالب است به گونه ای که پس از پایان سطح، طلاب تلاشگر، قادر به تدریس دروس سطح خواهند بود.

۳. برگزاری کلاس های راهنما: یکی از مزایای مهم مراکز فقهی، تشکیل کلاسهای راهنماست، بدین شکل که برای هر عنوان درسی، یک کلاس راهنما تشکیل خواهد شد که در آن، طلاب ارجمند، مطالب درسی را که از محضر استاد اصلی خود تلمذ کرده اند، در محضر استاد دیگری به نقد و نظر گذاشته و با برخی حواشی بزرگان که حول آن متن نگاشته شده است، آشنا خواهند شد. این امر، تأثیر عمیق و بسزایی در شکوفایی توان استدلال و نقد آراء فقهی در پی خواهد داشت به نحوی که اگر طلاب محترم در این کلاسها حضور فعال داشته باشند، به تدریج، توان نقد و نظر در آنان بارور شده و به چشمه جوشانی مبدل خواهند شد.

۴. برگزاری کلاسهای تکمیلی همچون رجال، روش تحقیق، مقاله نویسی و مانند آن: این کلاسها به صورت مقطعی و در ایام خاص و پنجشنبه ها تدارک دیده خواهد شد تا فشار درسی مضاعفی بر طلاب عزیز تحمیل نگردد.

۵. نظارت بر مباحثات، مطالعات و سائر فعالیت های علمی طلاب توسط اساتید محترم.

۶. فراهم ساختن امکانات آموزشی و پژوهشی مناسب همچون کتابخانه و اتاق رایانه برای بهره گیری از نرم افزارهای علوم اسلامی و اینترنت جهت انجام امور آموزشی و پژوهشی.

۷. برنامه های تهذیبی و اخلاقی: همجواری با حرم مطهر سید السادات الاعاظم احمد بن موسی الکاظم و محمد بن موسی الکاظم علیهم السلام و تشکیل کلاسهای درسی در فضای مسجد، از برکات معنوی فوق العاده مهم مدرسه تخصصی فقه امام رضا علیه السلام می باشد. بهره مندی از محضر اساتید اخلاق و اجرای برنامه های مذهبی در چنین فضای معنوی، تأثیر دو چندانی در رشد معنوی طلاب گرانقدر خواهد داشت.

۸. سفرهای تبلیغی، معنوی و تفریحی و مانند آن: برنامه های علمی و تفریحی از نیازهای طلاب و خانواده های ایشان است که مدرسه تخصصی فقه امام رضا علیه السلام با عنایت ویژه نسبت به زندگی خانوادگی طلاب، برنامه های متناسبی را برای ایشان برگزار خواهد کرد.

۹. بهره مندی طلاب از خوابگاه: سعی بر آن است که خوابگاه مناسبی جهت طلاب عزیز تدارک دیده شود.

۱۰. پرداخت کمک هزینه تحصیلی و تسهیلات معیشتی: اگرچه همه ی مردم از عنایات امام عصر عجل الله تعالی فرجه روزی می خورند، اما طلاب علوم دینی به طور ویژه ای عیال آن حضرت هستند؛ عالمان و بزرگان حوزه به منزله ی پدران دلسوز طلاب، همیشه در تلاش جهت فراهم سازی زمینه ای مناسب و بی دغدغه برای تحصیل و فعالیت علمی و تبلیغی طلاب بوده اند، در این راستا مدرسه تخصصی فقه امام رضا علیه السلام تسهیلات و کمک های مادی و معنوی خود را در زمینه های مختلف جهت آسایش و پیشرفت طلاب محترم مبذول خواهد داشت.